CARIAN PILIHAN


Monday 23 July 2012

Ramadhan Al-Mubarak





assalamualaikum

Alhamdulillah, kita dah pun masuk hari ketiga dalam bulan Ramadhan. Dah 2 hari berlalu, ni hari ketiga dan Alhamdulillah, masih diberi kesempatan oleh Allah s.w.t untuk menikmati keberkatan dalam bulan Ramadhan ini.

So far, aku masih puasa penuh lagi, hehe. Moga-moga Allah beri nikmat untuk puasa penuh lagi tahun ni macam tahun lepas. Tau tak best gila bila tak payah fikir nak puasa qada'? hehe.





Masa puasa pertama, aku dan keluarga berbuka di rumah keluarga Pak Andak. Dapat menunaikan solat tarawikh bersama jemaah di sana. Nikmat sungguh bila dapat melakukan solat terawikh, suatu kepuasan yang abadi ;')

Puasa kedua pula, aku berbuka di rumah sahaja bersama mak, adik-beradik dan sepupu. solat terawikh tidak dilupakan ;)

Setakat ini, aku baru 2 hari melakukan solat tarawikh, maknanya masa malam sebelum 1 Ramadhan tu aku tak solat terawikh. Al maklumlah baru nak warm-up katanya.

Antara perkara bermanfaat yang boleh dilakukan dalam bulan Ramadhan ialah berpuasa (wajib!), membaca Al-Quran, solat terawikh, solat malam, sentiasa bersabar dan bersedekah.

InsyALLAH, marilah kita sama-sama memperbanyakkan ibadah di bulan mulia, bulan penuh barakah ini.

Lagi 26 hari, kita akan menyambut kedatangan Syawal pula! yeay!!! raya raya raya! ok, honestly, budak-budak lah yang paling happy masa raya. Ye lah dapat pau semua orang termasuklah aku ni hah. Aku dah start beri duit raya tahun lepas, maknanay tahun ni kena bagi lagi eh? boleh tak kalau tak nak? hehe

Satu ending yang tak baik bila semakin lama, semakin sedikit pendapatan duit raya aku dari tahun ke tahun seiring pertambahan usia aku, adakah ini normal? hehe

Ok, selamat berpuasa dan selamat menyambut lebaran lagi 26 hari, hehe. Maklumlah malas update blog ;)

Ya Allah, istiqamahkanlah kami dalam melakukan ibadah dan berpuasa dalam bulan Ramadhan yang sungguh mulia ini. Bantulah kami menjadi hambaMu yang sentiasa sabar, berjiwa tenang dan sentiasa dalam lindunganMu, Bimbinglah kami sehingga satu hari nanti, kami menjadi penghuni JannahMu. AllahuAkbar

Aminn ;)