Skip to main content

Posts

Showing posts from May, 2016

Amalan-amalan Semasa Mengandung

Assalamualaikum w.b.t.

Semasa mengandung, memang bagus kalau kita amalkan beberapa perkara ni :


1. Pemakanan Sunnah

Makanan sunnah ni banyak kebaikan dia. Contohnya kurma, habbatussauda, virgin coconut oil dan susu kambing. Macam aku..mula-mula tahu mengandung je, terus amalkan susu. Pada awalnya susu anmum lepas tu susu kambing. Lepas tu, sambung dengan susu fernleaf sampailah bersalin. Kurma pun selalu makan. Virgin coconut oil mula amalkan bila kandungan berusia 8 bulan.


2. Baca Al-Quran

Sebagai seorang Islam, memang wajar kita selalu baca Al-Quran. Apatah lagi kalau kita mengandung. Bagus untuk baby. Macam aku, memang niat nak habiskan baca satu Al-Quran dalam tempoh mengandung. Alhamdulillah berjaya juga. Lagi satu aku amalkan baca surah Maryam dah surah Luqman setiap hari. Untuk tambah lagi, aku amalkan solat dhuha.


3. Jaga Tingkah Laku

Adab memang perlu kita jaga. Jangan cakap, lihat dan dengar sembarangan. Kalau boleh kita elak-elakkan. Kita cakap, lihat dan dengar yang baik-b…

Apa Saya Alami Ketika Mengandung

Assalamualaikum..

1. Tekak Terasa Tawar

Semasa mengandung ni, alhamdulillah takda pula muntah-muntah atau loya yang melampau. Cuma tekak rasa tawar dan air liur banyak. Selera pun takda. Nasi memang tak selera langsung nak makan. Tekak ni menjurus ke arah western hehe. Contohnya spaghetti, pizza dan mi. Nasi memang pandang sipi-sipi je.


2. Kuat Berpeluh

Sebelum ni, berpeluh juga. Tapi tak se extreme masa mengandung ni. Baju sampai basah. Kalau tahap panas sangat, muka pun habis dibasahi peluh. Kaki pun peluh.


3. Suka Minuman Manis dan Berais

Sebelum mengandung, memang tak minum ais dan manis. Tapi entah kenapa bila mengandung pandai pula order air manis hehe. Kena pula dengan cuaca panas lagilah laju order.


4. Emosional

Secara normalnya, perkara kecil-kecil tak memberi kesan dalam hidup. Tapi masa mengandung ni, benda kecil kadang suami tersalah cakap sikit boleh buat terus menangis. Air mata laju je mengalir. Tiba-tiba perasaan rindukan keluarga lah datang.


5. Mengidam

Ni normallah kan. Majori…