CARIAN PILIHAN


Thursday 2 February 2017

10 Tips Memilih Cincin Pertunangan dan Pernikahan






10 Tips Memilih Cincin Pertunangan

Sebagai seorang lelaki, kemungkinan besar ini kali pertama korang masuk ke kedai emas bila nak beli cincin tunang masing-masing. Aku adalah jugak ke kedai emas beli cincin tunang and then ni tips untuk memilih cincin pertunangan.

Puteri bersama cincin tunang dan nikah






1. Firstly, korang kene tahu saiz jari pasangan korang, kalau dapat tahu saiz senang, ataupun paling senang bawak pasangan pegi sekali. Senang terus test muat ke x. Biasalah cincin ni sebelum kahwin kurus dah kahwin karang pakai cincin tak muat dah.. hahaha

2. Ambil tahu pasal turun naik harga emas. Tunggu masa harga emas murah, cepat-cepat la beli.

3. Boleh je kalau nak pegi kedai emas yang ada brand macam Habib Jewels atau Poh Kong tapi kena duit berkepuk jugakla dalam dompet.huhu. Harganya agak mahal kalau nak bandingkan dengan kedai biasa.

4. Korang perlu survey banyak tempat je, jalan pegi 1,2 kedai je sb kedai-kedai sume berbeza harga upahnya. Tengok harga cincin tu RM 800, korang dah rasa murah padahal kat tempat lain ada lagi cincin yang sama tapi harga lebih murah.


 pemakaian cincin nikah dan tunang


5. Anggarkan perbelanjaan untuk beli cincin. Jangan terlebih bajet pulak. Tengok harga, tengok design cincin tu. Biasanya cincin  tu mahal sebab design la. Upah untuk sesuatu design cincin tu yang buat mahal dan cincin yang mempunyai permata ikut karat juga mahai. adoi..huhu

6. Tengok jenis emas. Ada 2 jenis emas. Satu platinum aka white gold atau bahasa melayu emas putih dan satu lagi yellow gold. Orang kata white gold memang lawa tapi bila nak jual balik harga jatuh dan mostly chinese suka beli white gold. Kalau yellow gold, harga masih tetap ikut harga pasaran yang lebih tinggi. Nak beli white gold tengok jugak berapa peratus emas yang terkandung dalam cincin tu. Lagi tinggi peratus,lagi mahal harga. Cincin berlian pun ada 2 jenis. Berlian yang asli dan berlian jenis zirkon. Harga memang banyak beza,cincin zirkon ni lebih murah.

7. Tanya dia dulu nak cincin jenis macam mana. Nak white gold atau yellow gold. Nak yang jenis berlian atau zirkon. Tapi kalau nak mudah, bagitau bajet dekat orang yang jaga kedai emas tu nanti die tunjuk cincin emas dengan harga bajet yang korang mampu.

8. Jangan lupa bawa magnet. Kenapa perlu bawak magnet sebab banyak jugak kes emas palsu di kedai emas, besela kadang-kadang tokey emas nak dapat untungkan, kene pegi kedai emas yang memang bagus dan disarankan untuk mengelakkan ditipu.Magnet ni digunakan untuk check emas palsu atau tidak, emas tidak melekat pada magnet jadi jika magnet anda melekat pada magnet maknanya emas anda palsu dan ia cuma disadur atau campuran besi.

9. Bincang dengan pasangan anggaran harga cincin emas, pada aku , aku bawa mak aku sekali pergi kedai emas, biasalah cari cincin kahwinkan. Sebab kitorang ni jarak jauh suami dari Muar dan aku dari Kota Tinggi.

10. Kalau korang pergi sendiri dan tak tahu cincin mana yang sesuai, mintak je salesgirl tu cuba pakai cincin tu. Pastu tayang kat korang.


cincin nikah simple, cincin lelaki









Carian Popular Ke Sini:

  • cincin tunang simple
  • cincin pertunangan
  • tips beli cincin tunang
  • cincin tunangan simple
  • beli cincin tunangan
  • cincin wanita simple