Friday 22 February 2019

Permulaan Panduan menggunakan GOOGLE SEARCH CONSOLE




Adakah anda ingin mendapatkan trafik organik dengan carian laman web yang lebih baik?

Sudah tentu, anda boleh meluangkan masa untuk berjaya di Google. Tetapi ia datang dengan beberapa kelemahan yang serius - iaitu, harga yang mahal dan trafik terhenti sebaik sahaja anda kehabisan wang.

Sebaliknya, jika anda mempunyai dana yang rendah, hanya perlu menumpukan usaha anda ke trafik enjin carian semulajadi melalui SEO, atau mengoptimumkan carian enjin untuk laman web anda.

Syukurlah, sekarang Google telah memberikan kita alat yang mudah untuk memahami bagaimana cara untuk pelanggan dapat melihat laman web kita di carian enjin?,  masalah yang mungkin menjejaskan trafik anda?, dan bagaimana anda boleh memperbaiki tapak web untuk kedudukan carian enjin dan keputusan yang lebih baik.

Software tersebut dikenali sebagai  Google Search Console.




Alat ini telah lama diwujudkan, dan ia biasa dikenali sebagai Google Webmaster Tools, dan Google Webmaster Central sebelum itu.

Pada tahun 2015, Google menjenamakan semula sebagai Google Search Console - jadi jika anda melihat istilah yang berbeza, jangan bimbang. Mereka semua nama yang berbeza untuk perkara yang sama.

Perkara yang bagus tentang Console Cari Google, atau GSC, adalah bahawa ia benar-benar percuma. Dan ia dibuat oleh Google sendiri.

Berikut adalah cara anda boleh menggunakan GSC untuk memaksimumkan hasil SEO anda.

Menambah laman web anda

Untuk Pendaftaran, anda perlu menyediakan akaun percuma dengan GSC. Kemudian anda perlu mengesahkan bahawa laman web tersebut laman web anda sendiri dan google akan menganalisisnya.


(Malangnya, tidak ada cara untuk menyemak laman web pesaing anda dengan alat ini. Anda mesti membuktikan pemilikan tersebut untuk memeriksa laman web.)

Mulakan dengan mengklik butang "Add property" di page sebelah kiri.

Dari situ, masukkan nama laman web anda. Ingat! laman web anda perlulah tepat termasuk http: dan https: dikira sebagai laman web yang berbeza.

Seterusnya, anda perlu mengesahkan bahawa anda memiliki laman web ini. Google menyediakan beberapa cara untuk melakukan proses ini.

Kaedah yang disyorkan ialah untuk menambah fail HTML ke pelayan anda. Tetapi anda juga boleh menambah metatag, edit tetapan DNS anda, atau sambungkan ke Google Analytics atau akaun Google Tag Manager anda.

Dashboard




Apabila laman web anda disahkan, anda akan mula dapat melihat data di tapak web anda. Kadang-kadang ia boleh mengambil masa beberapa jam sebelum anda melihat apa-apa data, tetapi ia akan mula diproses.

Sebaik sahaja ia telah diproses, anda boleh menggunakan beberapa alat yang berbeza untuk meneroka apa yang dilihat oleh Google-gambaran, prestasi, dan pemeriksaan URL.

Gambaran keseluruhan memberikan gambaran umum tentang segala-galanya dari kata kunci yang anda ranking untuk berapa banyak trafik yang anda dapat.

Di samping itu, anda akan melihat jika Googlebot sedang mengalami sebarang kerosakan laman web anda, jumlah laman web yang menghubungkan dengan anda, dan berapa banyak laman Google telah diindeksn oleh google.

Dengan Prestasi ini, anda dapat melihat butiran terperinci prestasi laman web anda di Google.

Dan dengan pemeriksaan URL, anda boleh meneroka mana-mana URL tunggal. Cukup dengan klik ke dalam bar carian di bahagian atas skrin, dan anda akan diberikan dengan cepat laporan bagaimana Google melihat URL.


Site Index ataupun tapak index dalam bahasa melayu

Sama seperti yang lain, Google tidak sempurna. Oleh itu, mengkonfigurasi laman web anda dapat membantu mereka melakukan pekerjaan yang lebih baik dalam ranking laman web anda.

Apabila mengkonfigurasi terdapat beberapa bidang yang harus anda kenali.

Coverage atau Liputan

Jika terdapat beberapa halaman di laman web anda yang anda tidak mahu Google indeks. Ini boleh menjadi kawasan masuk peribadi, suapan RSS, atau data penting yang anda tidak mahu orang mengakses.

Di tab Coverage anda boleh melihat laporan dasar halaman di laman web anda.

Ia dipecahkan kepada beberapa kategori-halaman dengan ralat, sah dengan amaran, sah, dan dikecualikan. Anda harus cuba membuat laman sifar dengan ralat atau amaran.

Bilangan halaman yang sah dan dikecualikan bergantung pada apa yang anda mahukan Google mengindeks, dan apa yang anda ingin simpan secara peribadi.

Dengan membuat fail robots.txt anda boleh menyekat bukan hanya Google, tetapi semua enjin carian daripada mengakses halaman web yang anda tidak mahu mereka terima.

Walau bagaimanapun, untuk kawasan yang sangat sensitif di laman web anda, anda mungkin ingin mempertimbangkan kata laluan yang melindungi semua direktori yang berkaitan.

Melalui penjana dan penguji robots.txt, anda bukan sahaja dapat membuat fail robots.txt tetapi anda akan dapat melihat sama ada ia dilakukan dengan betul sebelum anda memuat naiknya ke pelayan anda.

Sukar untuk dilakukan kerana perkara terakhir yang anda mahu lakukan adalah membuat kesilapan dan memberitahu mereka untuk tidak mengindeks laman web keseluruhan anda.

Dan jika anda secara tidak sengaja merosakkan dan mencari halaman pengindeksan Google yang anda tidak mahu mereka indeks, anda boleh meminta mereka untuk mengalih keluarnya melalui bahagian ini.

Sitemap

Seterusnya ialah sitemaps. Ini pada dasarnya adalah "jadual kandungan" untuk laman web anda yang dapat membantu Google mencari setiap halaman di laman web anda dan memahami hierarki.

Mengemukakan sitemap akan membantu Google menentukan halaman apa yang anda ada di tapak web anda supaya mereka boleh mengindeksnya.

Jika anda tidak menghantar peta tapak, mereka tidak boleh mengindeks semua halaman di laman web anda, yang bermaksud anda tidak akan mendapat banyak lalu lintas.

Peta tapak perlu diserahkan dalam format XML dan mereka tidak boleh mengandungi lebih daripada 50,000 URL atau lebih besar dari 10 mega.

Jika anda melebihi mana-mana had tersebut, anda perlu memisahkan peta tapak anda dalam berbilang fail dan kemudian menyerahkannya.

Jika anda tidak teknikal, anda boleh pergi ke Sitemap XML untuk membuat Sitemap. Apa yang anda perlu lakukan ialah masukkan dalam URL halaman utama anda dan klik "Start".

Apabila sitemap anda telah dimuat naik, Google akan memberitahu anda berapa banyak URL anda diindeks. Jangan risau, adalah perkara biasa bagi mereka untuk tidak mengindeks semua laman web anda.

Tetapi matlamat anda masih perlu untuk mendapatkan sebanyak mungkin halaman yang diindeks.

Biasanya jika halaman tidak diindeks, itu kerana kandungan pada halaman tersebut tidak unik, tag tajuk dan deskripsi meta generik, dan laman web yang tidak cukup menghubungkan ke halaman dalaman anda.

Links

Laporan pautan menyediakan banyak data tentang tempat laman web anda menerima pautan, apa pautan tersebut katakan, dan di mana mereka menghubungkannya.


Ia dipecahkan kepada dua kategori utama - pautan dalaman dan luaran.


Pautan dalaman adalah dari dalam laman web anda, yang merupakan cara terbaik untuk mendapatkan lebih banyak carian Google.


Apabila anda memaut ke halaman dari laman lain, ia memberitahu Google bahawa halaman itu penting untuk tapak anda. Sebagai contoh, saya memaut ke alat SEO saya di bahagian bawah setiap halaman sharlinda89.blogspot.com


Memandangkan setiap halaman yang menghubungkan dengan alat tersebut, Google menyedari bahawa ia penting dan lebih cenderung untuk meletakkan mereka lebih tinggi dalam hasil carian.


Sekiranya anda tidak memaut ke halaman dalaman anda, mereka tidak akan mendapat banyak PageRank dan mereka tidak akan meletakkan juga dalam senarai carian.


Kategori kedua ialah pautan luar. Ini adalah pautan ke laman web anda dari laman web lain.


Seperti yang anda boleh bayangkan, ini lebih sukar untuk mendapatkannya tetapi ia lebih bernilai. Malah, pautan luar ini-juga dikenali sebagai backlink-sering dianggap sebagai faktor ranking tertinggi yang digunakan oleh Google.


Cara terbaik untuk meningkatkan kedudukan anda di Google adalah untuk mendapatkan lebih banyak pautan untuk dihubungkan dengan anda.


Ini kadangkala berlaku hanya dengan menyiarkan kandungan yang hebat, kebiasaannya idea yang baik untuk mempromosikannya kepada orang lain dalam industri anda sehingga mereka tahu mengenainya.


Sama juga seperti cara anda boleh melihat profil pautan lengkap anda di sini dan bekerja di kawasan lemah untuk mendapatkan penempatan hasil carian yang lebih baik di masa depan.


Kesimpulannya


Jika anda ingin mengembangkan jangkauan SEO anda dan mula melakukannya dengan lebih baik di Google, anda hanya perlu bermain mengikut peraturan dan permainan mereka.

Dan jika anda akan melakukannya, cara terbaik adalah mengikuti nasihat mereka. Mulakan dengan memberi perhatian kepada cadangan Google dan menjadikan tapak anda sesuai dengan keperluan dan harapan mereka.


Cara paling mudah ia adalah
 percuma. Hanya dalam beberapa minit, anda boleh mula memahami laman web anda dari sudut pandangan Google.


Sekarang anda sudah tahu bagaimana anda akan memperbaiki tapak anda dengan Google Search Console?



No comments:

Post a Comment

Nak Komen Ye?
Silakan. ;)