CARIAN PILIHAN


Monday 12 October 2020

CARA MEMILIH BENIH KELAPA SAWIT YANG BETUL DAN TERBAIK

CARA PEMILIHAN BENIH KELAPA SAWIT 

Benih anak pokok kelapa sawit terbaik boleh dianggap sebagai perniagaan perladangan kejayaan kritikal yang Anda jalani. Walaupun dipengaruhi oleh faktor-faktor penting yang lain, namun memilih benih kelapa sawit yang baik adalah langkah pertama yang perlu berjaya dilakukan supaya langkah-langkah rawatan seterusnya memberikan hasil yang maksimum.



    Bukan sahaja sebagai pengeluar minyak sawit terbesar di dunia, Malaysia juga pembekal benih anak pokok kelapa sawit yang terbesar. Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-pandai untuk memilih benih yang ada di Malaysia. Terdapat pelbagai perkara yang perlu dipertimbangkan apabila memilih mengikut jenis benih: 

1. BENIH KELAPA SAWIT UNTUK DITANAM Salah satu jenis benih yang telah dipilih adalah benih sedia untuk ditanam. Jenis benih yang berusia 2 tahun adalah sesuai untuk tanah basah atau dikelililingi tanah oleh perosak seperti tikus. Untuk memilih benih yang besar pada usia 2 tahun, pastikan membentuk mahkota yang baik, akar yang kukuh, dan bahagian bawah batang mempunyai saiz yang besar. Di bahagian atas, sedia untuk menanam benih yang sama ada mempunyai sulur paut di bahagian atas, baca potensi lumayan pelaburan ladang sawit. 


2. BENIH KELAPA SAWIT KECIL Benih kecil banyak menjadi sesuai untuk kawasan yang mempunyai keadaan yang baik untuk penanaman kelapa sawit. Benih kecil yang baik juga mempunyai ciri-ciri kanopi yang baik dan akar tidak rapuh. Selain itu, kualiti benih kecil juga mempunyai ciri-ciri daun masih baik kerana ia tidak diganggu oleh perosak atau penyakit. Akhir sekali, pastikan pelepah daun tidak terbuka untuk memastikan kualiti. 

 3. KECAMBAH ATAU TUNAS Bukan sahaja boleh didapati dalam bentuk baka kecil dan besar bibir atau bersedia untuk penanaman, benih tumbuh-tumbuhan kelapa sawit juga boleh ditanam dalam bentuk pucuk. Untuk memilih benih yang satu ini, anda perlu untuk menentukan spesies yang sesuai. Terdapat dua jenis minyak pucuk dalam edaran, iaitu dura dan tenera. Untuk dura, pastikan bahawa anda tidak mempunyai pilihan bentuk pucuk bengkok dan benih adalah bujur. Di samping itu, pastikan shell mempunyai warna hitam gelap yang kelihatan bersih. Untuk jenis tenera, pastikan benih yang kecil dan cangkang kelihatan tipis. Sebelum menentukan ciri-ciri anak pokok kelapa sawit yang terbaik, maka cermat dalam memilih jenis benih yang anda akan pilih. Di samping itu, sempurnakan juga dengan bekal pengetahuan mengenai penanaman cara yang betul. Dengan mengetahui watak benih berkualiti, mencari benih kelapa sawit yang baik tidak lagi menjadi satu perkara yang sukar untuk anda.

 


No comments:

Post a Comment

Nak Komen Ye?
Silakan. ;)