CARIAN PILIHAN


Monday 12 October 2020

JENIS-JENIS BENIH KELAPA SAWIT DI MALAYSIA

1. BAKA KELAPA SAWIT LIAR 

Anak benih atau baka kelapa sawit liar diperolehi secara langsung dari hutan tanpa melalui proses pembiakan tiruan atau pembiakan silang. Benih yang diperolehi daripada buah kelapa sawit yg matang yang jatuh di keliling pokok induk dan kemudian berkembang dengan sendirinya. Walaupun benih kelapa sawit liar diperolehi secara percuma, tetapi kualiti baka ini tidak dikawal dengan baik.
2. BAKA KELAPA SAWIT BERKUALITI 

Penyelidik menyelidik dan pembiakan silang antara pokok-pokok kelapa sawit untuk menghasilkan baka kelapa sawit yang unggul. Anak benih kelapa sawit mempunyai kualiti yang baik mempunyai pokok yang tumbuh dengan cepat dan mempunyai produktiviti buah-buahan yang besar. Baka kelapa sawit berkualiti tahan kepada perosak dan penyakit. Anak benih kelapa sawit berkualiti dihasilkan daripada proses pembiakan rumit diamalkan penyelidik atau syarikat. Para petani boleh mendapatkan jenis anak benih kelapa sawit ini dengan pelbagai harga. 

3. BAKA KELAPA SAWIT DXP

Penyelidik menjalankan beberapa penyiasatan kaedah untuk penanaman komersial yang berjaya yang dilakukan petani, menghasilkan jenis baka DXP. Baka DXP akan berkembang menjadi pokok dengan tandan rendah dan besar sehingga boleh memudahkan pekerja ladang memanen buah kelapa sawit. 

4. BAKA KELAPA SAWIT TERBAIK

Penyelidik melakukan pembiakan vegetatif pada pokok kelapa sawit, penyelidik menggunakan kaedah kultur tisu. Lebihan baka kelapa sawit terbaik adalah produktiviti yang besar antara 32 hingga 40 tan tanda buah segar per hektar setiap tahun.

1 comment:

Nak Komen Ye?
Silakan. ;)